A nonlinearitás kérdése
Az
emberi gondolkodás feltételezett természete a számítástechnika
fejlődésére is hatással volt. A ma ismert, internetnek, www-nek
nevezett interaktív, hipermediális technikák megálmodói (s itt
valóban álmokról, víziókról van szó), Vannevar Bush (Bush 1996) és Ted Nelson (Nelson 1996) a létrehozandó – Nelson
szóhasználatával élve – hipervilág paradigmájaként az emberi
gondolkodás asszociatív, nonszekvenciális jellegét határozták meg.
„Az emberi agy (…) asszociációkat követ. Megragad
valamit és már kapcsol is tovább arra, amerre az asszociációk vezetik
az agysejtek által hordozott bonyolult nyomvonal-szövevénynek
megfelelően. Természetesen ez csak a jelenség egyik oldala; azok a
nyomvonalak, melyeket nem követünk rendszeresen, elhalványulnak, az
adatok nem rögzülnek véglegesen, az emlékezet mulandó. A gondolatok
sebessége, az asszociációk bonyolultsága, a mentális képek részletei
mégis a legcsodálatosabb dolgok a világon.” (Bush 1996) A
megvalósult formák (jóllehet kérdéses, hogy a fenti víziók
megvalósulásának tekinthető-e például a www) azonban számos problémát
vetnek fel. Nem kimondottan a Gutenberg-galaxis körüli vitákra, vagy
a hipertext és a posztmodern kritika Landow-féle megfeleltetésére
gondolok, (Landow 1998) hanem inkább arra, hogy az emberi
gondolkodás mintájára elképzelt hipertext hogyan alakítja maga is a
gondolkodást, illetve még inkább arra, hogy miként használható a
tudományos gondolkodás, analízis illetve kimondottan az etnográfiai
kutatás eszközeként? A kérdésben kibontakozott vita1 részletes ismertetésére itt nincs mód. A számos érv és ellenérv
között megbúvó kérdések közt azonban egy különösen fontos. Eszerint a
hipertext – vagy hipermédia, ez esetben mindegy, hogy nevezzü – alapvető sajátossága a nonszekvencialitás vagy nonlinearitás.
A hipertextben nincsen „kötelező haladási irány” mely a
nyomtatott szöveg rendjéhez hasonlóan megszabná a szövegegységek
olvasásának rendjét, azaz több alternatív útvonalat tesz lehetővé,
melyek létrejötte sok esetben független mindenféle szerzői szándéktól
illetve kontrolltól. Ennek egyenes következménye a hipertextuális
szövet „középpont-nélkülisége” valamint a nyomtatott
szövegek nagy részét jellemző autoritás- és olvasói viszonyok
átrendeződése. Mint Ted Nelson írja: „A link nem pusztán részek
összekötését jelenti. Lehetővé teszi a nonszekvenciális, azaz a
folytonosság nélküli írást a maga tiszta formájában. A szövegek eddig
azért voltak folytonosak, mert a könyv oldalai egymás után
következtek. Milyen más lehetőség van? Nos, a hypertext - a nem
folytonos írás. Sok írónak kedvét szegi, hogy ki kell választania egy
szekvenciát gondolatai közléséhez. Minden szekvencia önkényes, és ami
megfelel az egyik olvasónak, az zavarja a másikat. Tulajdonképpen
számtalan író kísérletezett és kísérletezik ma is az írás nem
folytonos formáival (…) és biztos vagyok benne, hogy hálás
kísérlet. Nem feltétlenül könnyű persze alkalmazni, hiszen a mai
gyakorlat a folytonosságot helyezi előtérbe.” (Nelson
1996) Nelson utóbbi megjegyzése nem csupán az irodalmi, hanem a
tudományos szövegek szerkezetére, létrehozására és olvasására is
vonatkozik. Eltekintve néhány olyan, a lineáris gondolatvezetést és
érvelést kiszolgáló triviális alkalmazástól, mint az előadásokat
kísérő bemutatók, vagy tudományos szövegek internetes megjelenítése –
melyeknél a hiperlinkek egyedüli szerepe a fejezetek egymáshoz,
illetve a jegyzetek és a bibliográfiai tételek főszöveghez csatolása
– az interaktív technológiák éppen ezért nem kaptak helyet
például a társadalomtudományok eszköztárában sem. Hiszen hogyan
állítható fel koherens, konzekvens érvelés, analízis, ha a szöveg nem
lévén véglegesíthető, rendje nem garantált?
A válasz keresése során az első kérdésünk talán rögtön az is lehet, hogy tényleg nem lineáris szövegforma-e a hipertext? Gyakorlati, hétköznapi megjelenési formáit tekintve valóban lehet ilyen benyomásunk, azonban a hipertext lényegét tekintve a helyzet másképp áll. A hipertext nonlinearitása inkább egyfajta potencia, lehetőség arra, hogy elemi egységekből (lexiák) alternatív sorozatokat hozzunk létre.
Gondolkodásunk - a hétköznapi csakúgy, mint a tudományos - igényli a sorozatok szervezését, hiszen gyakorlatilag ezen keresztül adunk jelentést a világ dolgainak. A sorozat lényegében egy érvelés, melynek segítségével állításokat fogalmazunk meg a dolgokról s megpróbáljuk azokat bizonyítani. A sorozatok lineárisnak is nevezhetők, amennyiben elszakadunk a szóban rejlő metaforától s nem ragaszkodunk ahhoz, hogy az érvelés logikai és retorikai elemei egyfelől állandóak és állandó címkékkel rendelkeznek, másfelől egy két dimenziós vonal mentén sorakoztathatók fel.
A felvetés talán jobban érthetővé válik, ha megnézzük, hogy miképpen épül fel egy etnográfiai szöveg, illetve érvelés.
A hipertext azonban lehetőséget teremt arra, hogy az adatok - pontosabban a hipertextuális szövet elemi egységei - és a címkék - az egységekhez rendelt funkciók vagy szerepek - közötti kötés oldhatóvá váljon. A sorozatok egyik lehetséges formája a lineáris okság elvén épül fel, azonban számos eltérő sorozattípus is létezhet. A hipertextben ugyanazokból az alkotóelemekből eltérő - esetleg eltérő típusú - sorozatokat alkothatunk. A sorozatok önmagukon belül azonban típusuknak megfelelő - például szövegszerű, ok-okozati elvű, vagy képszerű - logikát követve, a fenti értelemben lineárisak.
Ám a hipertext tudományos
alkalmazása szempontjából legalább ekkora, s az előbbivel szorosan összefüggő probléma a szerzői-olvasói
szerep posztmodern átrendeződése is. Azzal ugyanis, hogy a textúra elemei átcímkézhetővé válnak, s a linkek
alkalmazásával a szöveget alkotó lexiák végső – vagy inkább
adott – szekvenciáját maga hozza létre, az olvasó egyben
szerzővé is válik. Így azonban végső soron kérdésessé válik a szöveg
szerzősége, s a tudományos teljesítmény is. Kétségtelen, amint az elemi egységekre koncentráló írásmód megváltoztathatja a teljes szövet létrehozására irányuló stratégiáinkat, úgy az efféle szövetek és a hagyományos értelemben vett tudományos szövegalkotás közötti különbségek a tudományos teljesítmény elismerésében, mérésében és értékelésében is problémákat okozhatnak, melyek megoldásához szemléletváltásra van szükség. Ezen túl azonban szeretném felhívni a figyelmet két körülményre.
Egyfelől: az alternatív sorozatok vagy olvasatok létrehozásának lehetősége nem jelenti azt, hogy a textúrát létrehozó etnográfus ne alkothatná meg saját értelmezését s ne tehetné azt egy szerzői szöveg formájában akár a textúra alapjává. A hipertextben anélkül, hogy elhagynánk az etnográfiai-antropológiai szövegalkotás "akadémiai" szabályait, megtehető mindaz, ami a hagyományos szövegekben, sőt, a multimediális információhordozók integrálásának segítségével akár sokkal több is. Ezen szerzői szövegeken keresztül pedig a hagyományos módon mérhető egy kutató teljesítménye. Másfelől: az alternatív címkézés lehetősége alapjaiban változtatja meg az etnográfus munkáját a terepmunkától a publikációig. A terepmunka esetében például az etnográfusnak jóval körültekintőbben kell eljárnia, szélesebb spektrumban és több adatot kell gyűjtenie, ám ez a befektetés az elemzés során akár nem várt módon és mértékben megtérülhet. Ezen túl pedig egészen más adatkezelést követel meg az, ha az etnográfus tudja: a kész "publikációt" olvasva a felhasználó/olvasó közvetlenül hozzáfér az érvelése alapját jelentő adatokhoz illetve információkhoz, és rálátása van magára az elemzési folyamatra is.
A nonlinearitás problémáját egy külső körülmény is terheli. A hipertext ugyanis leginkább az internetről közismert, s onnan is úgy, mint olyan szövegszervezési forma, ami szinte lehetetlenné teszi a világos kifejtést, és az egyértelmű eligazodást. Ennek egyik legfőbb oka az, hogy az interneten a legritkábban lehet csak tudni, hogy egy-egy link mit rejt: a szöveghez kapcsolódó lényegi információt vagy valamilyen tökéletesen irreleváns tartalmat. Csak nehezítik a kérdést az olyan új internetes hirdetési technikák, melyek automatikusan érzékelt kulcsszavakra automatikusan helyezett hirdetési linkeken alapulnak. Így megeshet, hogy a tiszta ész kritikájáról olvasva a "tiszta" szóra helyezett link mögött egy mosópor reklámját találjuk. A probléma megoldását a hipertextuális szövet megfelelő strukturálása jelentheti.