A lokális szinpadképek hipotézise
Ezen
a ponton azonban fel kell tennünk a kérdést: mi értelme van
mindennek, s hogyan is működik mindez a gyakorlatban. Ezt nagyon
röviden saját kutatásomon keresztül szeretném bemutatni.
A
szóban forgó kutatást a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Homrogdon
végeztem. A mintegy ezer lelkes faluban az elmúlt négy esztendő során
megfigyelhettem a rendszerváltozás után lassan magához térő, a
környező, elnéptelenedő falvak sorsát elkerülni akaró lokális
társadalom átalakulását. E folyamat középpontjában egy, a lokális
identitás újrakonstruálását célzó folyamat áll, melynek lényege a
helyi elit által irányított hagyománykonstrukció, (kulturális)
örökségképzés. Bár e kitalált hagyomány rendelkezik – igaz,
igen gyenge – helyi gyökerekkel, és képes volna a falu életét,
gazdasági vonatkozásokban is új, életképesebb alapokra helyezni, a
felülről szervezett minta-konstrukció mégsem válik a falu belső
normájává. Ennek, a lokalitás történetében gyökerező
személyi-politikai okain túl, következtetésem szerint az az oka, hogy
a helyi horizonton belülre lép egy, az együttélés belső logikájánál
gyorsabb, erőszakosabb, és attól idegen mintakínálat, ami nem egyezik
a helyi mintafejlődés során létrejött normákkal s így ellenállást
szül.
E
problémakörbe belelátva kutatásom egyre határozottabban körvonalazódó
vezérfonala, alapproblémája Homrogd mint lokalitás horizontjának
normák és minták dichotómiája alapján történő leírása, elemzése lett.
Abból indultam ki, hogy a kutatás során a velünk szembe kerülő másik,
vagy idegen életvilágát különböző utakon közelíthetjük meg. Ezek közt
az egyik lehetőség az, hogy – reális, vagy mentális –
képekként kezeljük a valóságot. A lokális közösségek maguk is sok
esetben így tesznek. A kultúra ekképp nem egy lineáris, egymást
követő kijelentések során felépülő narratív struktúra, hanem egy, a
vizuális kommunikációra jellemző képszerű, szimultán vonatkozási háló
illetve rendszerként tárulkozik fel1A két megközelítés élesen nem választható szét, hiszen ezt a
szimultán vonatkozási hálót is – például a lokális szubjektumok
képzése során – igen gyakran narratív lineáris struktúrába kell
rendezni, verbalizálni kell. A lokalitás e két megjelenési módja
közti átjárás tehát folyamatos, sőt, addig működik jól a lokalitás,
amíg ez az átjárás megvan, és megvannak azok a technikák és eszközök,
azok az átjárók – ezek lehetnek akár verbális képek is –
melyekkel ez megvalósítható.
A
néprajz és a kulturális antropológia alapfeltevései, mondhatni
közhelyei közé tartozik az a megállapítás, hogy minden kultúra –
lokalitás – jellemző módon alakítja ki, formálja meg tárgyi és
épített környezetét.2
Így az a kijelentés, mely szerint a személyes terek, a személyes,
vagy egy lokális közösség által a személyhez rendelt tárgyak a
személy kiterjesztései, közösségi léptékben is igazolhatóak. A
tárgyaknak és a belőlük szervezett rendszereknek a vizsgálatán
keresztül egy lokális „jelentésközösség” tapintható ki. A
globalizáció egyre erősödő hatása következtében úgy tűnik, a tárgyak
sajátos, lokális jellegzetességként történő megfogalmazása,
kialakítása helyett egyre inkább lokális jelentéssel való
felruházásuk az, ami sajátossá válik.
A
tér, a térelemek, a tárgyak és tárgyi rendszerek lokalizálódásának
egyik lehetséges módja, hogy a fizikai tér – a lokális
közösségek élettere – kitüntetett pontjain jelentéssel telített
csomópontokba szerveződnek. Ezek a csomópontok egyfajta
(többé-kevésbé egységes, konzekvens, tehát véletlenszerű elemektől
sem mentes) „színpad”-ként funkcionálnak, melyek nem
csupán kellékei a lokális szubjektumok mindennapi életének, hanem
szervezik is azt. Ezek a „színpadok” azután
„színpad-képekként” – egy-egy tér, utcarész,
térelem rögzült, és a maga egészében és szerveződésében jelentéssel
felruházott képeként – a lokális tudás, a közösségi emlékezet
részévé válnak s egyfajta mnemotechnika – a (lokális) emlékezet
színháza – gyanánt működnek. Feladatuk az, hogy a lokális
szubjektumokban felidézzék a lokalitás „ethoszát”.
Miután
a közösségi emlékezet, a lokális tudás mindig az egyéni emlékezet
részeként él, a lokális közösségek számára kulcsfontosságú olyan
lokális szubjektumok képzése akik megbízható birtokosai és „hűséges
sáfárjai” lesznek e tudásnak. A lokális színpad-képeket e
folyamat során kettős funkcióban használják fel. Egyfelől állandó
hivatkozási alapként „elsődleges tárgy”3
minőségben a tér és a tárgyak lokalizálása során. A színpad-képpé
sűrűsödő terek a tárgyak lokalizálásának aktuális paradigmáit
vonultatják föl, illetve fordítva: a terek azáltal is sűrűsödhetnek,
hogy a tér, illetve bizonyos tárgyak lokalizálási technikáinak
eredeti megoldásait tartalmazzák, s így későbbi replikák
kiindulópontját jelentik. Másfelől mnemonikus képként a lokális
identitással kapcsolatos pozitív, vagy negatív értelmű narrációk
megfogalmazásakor. Itt azokra a narrációkra – illetve Homrogdon
inkább a konzekvenciát olykor nélkülöző narratív fragmentumokra –
gondolok, melyekben a lokalitáshoz, mint elváráshorizonthoz való
viszony adott jelenségek tekintetében kifejeződik.
Az
interjúk készítése során Homrogdon számos – a „kisepikai
prózai folklór-mufajok” családjába tartozó – narratív
töredéket vettem fel, olyan verbális képeket /szóképeket, leírásokat/
melyek nyomán körvonalazódik az említett elváráshorizont, egy lokális
rend-fogalom: egy mentális kép, amit homlokzat-elvnek neveztem el.
Ennek lényege az, hogy a „rend” fogalma a tapasztalás
számára mint „hierarchikus rendezettség” jelenik meg. A
hierarchia csúcsát az általánosan értelmezett „homlokzat”
jelenti, s a homlokzat mögé hatolás mélységével párhuzamosan a
(külső) szemlélő rendérzete csökken. A homlokzat az a látható felület
– az áthaladó utazó számára Homrogd főutcája, a házat néző
számára a ház utcai homlokzata, a társas kapcsolatokban az
arckifejezés – mely leginkább ki van téve a „másik”,
illetve a közösség tekintetének. Ez jelenik meg a portákon, ahogy a
bejárattól belátható tereket elhagyva a hátsó, gazdasági udvarok felé
tartunk, vagy a házba belépve a privát tereket közelítjük meg; de ezt
tapasztaljuk a főutcáról a mellékutakra fordulva is.4A porták, házfalak, stb., itt reális képekként, olyan
„látványszekvenciákként” szerepelnek melyek felépítését a
lokalitás – itt nem részletezett – alapelveinek5
összjátéka határozza meg. Ezek a látványszekvenciák olykor –
esetleg időről időre más helyen – sűrűsödnek, sajátos
együttállásokat alkotnak, melyek a legtöbb esetben meg is jelennek a
lokalitásról szóló reflektív narratívákban, s hivatkozási pontot
jelentenek a mindennapi életben, a normák és minták folyamatos
dialógusában. Ezeket az együttállásokat, tehát a gondolkodás képi és
narratív formái közötti átjárást biztosító látványszekvenciákat
nevezem színpadképeknek.
A
színpadképek mentén megközelíthetővé válhatnak a lokalitás alapvető
fogalmai, normáinak működése, stb., tehát végeredményben az
etnográfus és a terep közötti interfész-metafora szerepét töltik be.
De ennél akár többet is. A színpadképek interfész-metaforaként
értelmezve nem csupán a megismerés, de az etnográfiai elemzés és
interpretáció egyedülálló eszközévé, egy „etnográfiai
hipermédia környezet”6
alapjává is válhatnak. Ebben az esetben például a látványszekvenciák
a hipertextuális szövetben csomópontok, míg az alapelvek útvonalak,
linkek által kirajzolt „nyomvonalakként” értelmezhetők.
Az ekként megvalósuló hipermediális rendszer is kap egy
„vezérfonalat”, ami ráadásul a kultúra saját (émikus)
fogalmaiból épül fel. A lokalitás elemzése, interpretációja így
számos, párhuzamosan érvényes – és más-más jelentéstartalomra
irányuló – interfész-metafora mentén is lehetséges.
A
módszer használhatóságát és hasznát természetesen a gyakorlat és az
elért eredmények fogják majd megmutatni.7
Saját
kutatásomból hozva ismét néhány rövid példát: Homrogd egy nagyon
átlagos falu, s átlagos tulajdonságai közül némely általánosnak is
tekinthető. Horizontja töredezett, identitása éppen átalakulóban, a
„kitalálódás” állapotában volt a kutatás kezdetén. A
faluban nincsenek – még helyi mértékkel mérve sem – nagy
mese- vagy történetmondók, s nincsenek a helyi tudatban nagy, átfogó
narratívák sem. Sőt, általában a dolgok kimondásával is hadilábon
álltak. Sok a töredék és a jelen történéseit értelmező, párhuzamosan
futó, lokális szinten érvényes szál. Ugyanakkor – döntően görög
katolikus falu lévén – erős a vizuális reprezentációk iránti
igény. Egy ilyen terepbe vetetten, az első kudarcokat követően csak
olyan módszerekkel tudtam kutatni, melyek lehetőséget teremtettek
arra, hogy a narratív és vizuális töredékek között, azok sajátos
logikáját megtartva – állítsak fel kapcsolatokat, s így azok
egymást értelmezzék. Így megtalálhattam a lokális kultúra narratív és
vizuális kifejezési formái közötti átjárókat, fordításokat.
Ugyanakkor lehetőséget kellett teremtenem arra, hogy az általam
kutatott identitáskonstrukciós folyamat mindegyik olvasatát érvényre
tudjam juttatni, s az általuk felsejlő, egymásba hatoló szövedékekben
végül is sikerült rálelni a töredékek helyi értékére is. Így azután a
drótkerítések, a porták térszerkezete, az utcaképek, a privát fotók,
az énekkar által énekelt dalok, az ál-népviseletek, a munkanélküliből
lett fazekasok, a háztetők és buszmegállók, sírjelek és kispadok és
számos hasonló töredékek halmazából a jelentések egy olyan hálózata
állt össze – amit én Homrogd vizuális atlaszának neveztem –,
melyet az interjúkból sohasem tudhattam volna meg, de amelyek
összefüggésében az interjúk is egészen más értelmet – illetve
olykor egyáltalán: értelmet – nyertek.