Az etnográfia aktuális kérdései
Az interaktív etnográfia felvetéseor azonban választ kell találnunk egy nagyon fontos kérdésre: van-e az interaktív paradigmának valami lényegi hozadéka az etnográfiában, vagy beépítése pusztán pragmatikus lépés? Mi az interaktivitás az etnográfia számára: inkább kihívás (megfelelni a korszewllemnek) vagy felelet némely alapvető kérdésére?
A válasz keresésekor érdemes először egy pillantást vetnünk az etnográfia tudományának - s miután most abban a kontextusban beszélünk róla, így a kulturális antropológiának is - aktuális kérdéseire, problémáira.1 Mint ismeretes, ezek az etnográfia olyan fontos területeit érintik,
mint a terep és a terepmunka fogalma, illetve az írás módja és
médiuma. A kérdések részletes
tárgyalására itt nincsen mód, csupán a problémák és a hipermédia
nyújtotta lehetséges válaszok rövid felvetését kísérelem meg.
Az
elmúlt évtizedek társadalmi változásaival párhuzamosan megváltozott a
terep fogalma az etnográfiában. Nem csupán arról van szó, hogy az
etnográfusok egyre sűrűbben választják kutatási terepnek a saját
társadalmukat, hanem arról is, hogy a terep egyre kevésbé egy kis
méretű és könnyen átlátható, topográfiailag is jól definiálható
határokkal bíró entitás. Mára a terepek – még ha az etnográfus
megmarad is falvakban és városokban dolgozó kutatónak – sokkal
inkább az appaduraji lokalitás-fogalommal (Ld. Appaduraj 2001.), vagy
a Bausinger által használt „hely egysége” képlettel (Ld.
Bausinger 1995.) írhatók le, s ez nem kizárólag a cyberanthropology
illetve –ethnography tárgykörében végzett kutatásokra igaz. Az
etnográfusok ugyanis egyre többször lépnek túl a falvak és városok –
amúgy szintén nehezen definiálható – határain, s választanak
ezeknél magasabb szinten szerveződő kutatási terepeket, melyeken
azonban a terepmunka hagyományos eszköztárával egyre nehezebb
boldogulni. Nem csupán azért, mert e lokalitások szerveződése, olykor
nagyon illékony vagy gyorsan változó, máskor esetleg hálószerű
struktúrája nehezen ragadható meg, vagy a megfigyelés megszokott
technikái nem alkalmazhatók az újabb kommunikációs technikák
esetében, hanem azért is, mert visszaadni, illetve interpretálni sem lehet az így szerzett
tereptapasztalatot a maga komplexitásában a megszokott módszerekkel.
A komplexitás tükrözésének ez az igénye talán abból is következhet,
hogy a korábban tárgyalt ikonikus fordulat megváltoztatta az
etnográfiai-antropológiai munkákkal kapcsolatos elvárásokat is. A –
Hoppál Mihály szavaival élve2– „képtelen néprajz” így egyre
inkább ellehetetlenül, egyre inkább növekszik az igény arra, hogy a
szavak tudományában a vizuális antropológia (Ld. Mead 1975:3) végre
megtalálja a helyét, s hogy a sűrű leírás valóban sűrű legyen. Azzal
ugyanis, hogy a tapasztalat minden rétegét, minden adattípust
folyamatosan, szinte kényszeresen verbalizálunk, illetve
textualizálunk, éppen leírásaink, interpretációink sűrűségét tesszük
kockára, hiszen tereptapasztalatunk komplexitásának redukciója a
társadalmi valóság komplextásának megértését, interpretálásának
lehetőségét is veszélyezteti.
A sűrű leírás említése részemről több kíván lenni egy mára klasszikus szakirodalom puszta felemlítésénél. Gertz elgondolása a textuális közegben létrehozott etnográfia keretei között talán a legkomplexebb kísérlet a tereptapasztalat, illetve a társadalmi jelenségek komplextásának visszaadására. Az írás Geertznél az interpretív aktus,
a fordítás kvázi-metaforája, ám – főképp kevéssé jó tollú
etnográfusoknál – egyszersmind megmarad annak ami: a
tereptapasztalat komplexitása radikális redukciójának. A sűrű leírás
gondolata azonban szinte magában hordozza az írás fogalmának
újragondolását is. Ez nem csupán annyit jelent, hogy elhagyjuk belőle
a kényszeres textualizációt, a felesleges konvertálásokat s a
szöveggel legalábbis egyenrangú státusba emeljük például a vizuális
kifejezés csatornáit. Az etnográfiai írás újragondolása ugyanis a
szerző és olvasó szerepeinek, illetve a szöveg státusának – a
posztmodernből már ismerős – újragondolását is jelenti. Ennek
oka azonban nem annyira a posztmodern antropológiában, mint inkább az
internet és a hipertext gyors terjedésében, s a tudásszerzési
stratégiákra tett hatásában
kereshető. Az olvasó igénye ugyanis egyre nagyobb arra, hogy beleszólhasson a
szövegbe, hogy alakíthasson rajta, hogy a jelentést – már ha
egyáltalán vágyik rá – maga találja meg. A beleszólás, a
reflexió, a „közeggel” folytatott interakció vágya azonban megjelenik az
etnográfiai munka majd' minden területén. Egyre erősebb a
kutatottak igénye is arra, hogy legalábbis diskurzusba léphessenek a
róluk kialakított képpel, s a kortárs etnográfia a kolonializmus és
az etnocentrizmus akár leghaloványabb árnyától menekülve, maga is
gerjeszti ezt a folyamatot mondván, hogy a kutató nem sajátíthatja ki
nem csupán az elnyomottak, de egyáltalán a kutatottak hangját sem. Így
azután lehetőséget kell teremteni arra, hogy a kutatott és a kutató
egyaránt a maga hangján szólaljon meg az etnográfiában. A reflexió
igénye tetten érhető a terepmunka egészére vonatkoztatva is. Ahogyan
egyre kevésbé beszélhetünk a terepről, mint zárt, lehatárolt
entitásról, úgy egyre erősödik az igénye annak, hogy az etnográfiák,
mint produktumok se legyenek zártak. E mögött jelzésszerűen ott áll a
„nyílt forráskód” számítástechnikából eredő gondolata.3 A nyílt forráskód azután a tudomány világában is egyre inkább
gyökeret ver, s egyfelől mint az adatbázisok, források
másodelemzésének, újraértelmezésének lehetősége, másfelől mint az
adatok, elemzések és következtetések szorosabb integrációja iránti
igény jelentkezik.